برابری یا عدم برابری دیه زن و مرد

برابری یا عدم برابری دیه زن و مرد

برابری یا عدم برابری دیه زن و مرد , برابری یا عدم برابری دیه زن و مرد

رفتن به سایت اصلی

بر اساس قانون مجازات اسلامى ایران و مطابق فتاواى بسیارى از فقیهان شیعه و سنى، دیه زن نصف دیه مرد است. این راى در میان فقهای شیعه و سنی خالفانى نیز دارد. دلیل عمده گروه اول آیه ۱۷۸ از سوره بقره یعنى (وَ الاُْنثَى بِالاُْنثَى) ، تصریح برخى از روایات بر نصف بودن دیه زن نسبت ‏به مرد ، اجماع و استحسان است. گروه دوم نیز با تمسك به اطلاق آیه ۹۲ سوره نسا و آبی از تخصیص بودن آیه ۱۷۸ سوره بقره و اطلاق برخى از روایات و نیز با تردید در روایات دال بر نصف‏ بودن دیه زن به جهت ایراد در سند، ایراد در راوی حدیث، ایراد در مدلول، و شخصیه بودن بعضی روایت ها، اصل برابری را پذیرفته اند.خونبها شامل مواردی میشده است كه پیش از اسلام افراد خانواده ها یا قبایل در قبال كشته شدن یكی از اعضای خود از قاتل طلب میكردند وهدف خونبها مطالبه ارزشهای شخصی ،اجتماعی و خانوادگی مكتسبه یا موروثی مقتول بود كه از قاتل گرفته میشد كه با توجه به شرایط مقتول از حیث طبقه اجتماعی، ثروت و… متفاوت بود مثلا بردگان خونبها نداشتند كه این امر نشان دهنده نوعی تبعیض در ارزش گذاری مقام انسانی است و برخلاف كرامت انسانی است.و اگر به شان نزول (یَـاَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَیْكُمُ الْقِصَاصُ فِى الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الاُْنثَى بِالاُْنثَى) در تفسیر مجمع البیان توجه كنیم:« این آیه درباره دو قبیله از عرب نازل شد كه یكى را بر دیگرى برترى بود. این قبیله سوگند یاد كردند كه اگر برده اى از ما كشته شود، در برابرش آزادى از آنان را مى كشیم; در برابر زنى از قبیله ما مردى از آنان را میكشیم و در برابر مردى از قبیله ما دو مرد از آنان را میكشیم، و جراحت هاى قبیله خود را دو برابر جراحت هاى آنان به حساب مى آوردند و خداوند این آیه را نازل كرد.» در مذمت شیوه خونبها و عدم برابری اشاره دارد.اما دیه كه تاسیس اسلام است جایگزین خونبها با مبنایی كاملا متفاوت شد. هدف دیه گاهی مجازات (رضایت خانواده در قتل عمد) و گاهی صرفا اقتصادی (قتل شبه عمد) است. لذا توجه به تفاوت دیه جزایی و حقوقی مهم است:دیه جزایی مواردی است كه اصل مجازات، قصاص است و به دلایلی به دیه تبدیل میشود ولی دیه حقوقی به معنای ضمان و جبران خسارت است چراكه كشتن فی حد نفسه مجازات ندارد و در شبه عمد به لحاظ جبران خسارتی است كه مقتول در طول عمر خود به صورت فرضی میتوانسته بدست آورد، دیه قرار گرفته است كه برای جبران صدمه وارده شده به لحاظ نبود عنصر شاغل خانواده است كه به خانواده او میرسد.در باب دیه حقوقى یك روایت وجود ندارد كه بگوید دیه زن نصف دیه مرد است، منتها فقها از آن روایات دیه جزایی به سراغ دیه حقوقى آمده اند. محقق اردبیلی در كتاب مجمع الفائده و البرهان جلد ۱۹،صفحه ۳۱۳ میگوید: من یك روایت هم در این مورد پیدا نكرده ام.

  • مقدمه ای بر آموزش الکترونیکی ویژه معلولان

    مقدمه ای بر آموزش الکترونیکی ویژه معلولان مقدمه ای بر آموزش الکترونیکی ویژه معلولان , مقدمه ای بر آموزش الکترونیکی ویژه معلولان رفتن به سایت اصلی با شروع هزاره سوم ، فناوری اطلاعات به عنوان عمده ترین محور توسعه و…

  • گزارش کارآموزی موسسه تحقیقات و آموزش كشاورزی،بخش تحقیقات خاك و آب

    گزارش کارآموزی موسسه تحقیقات و آموزش كشاورزی،بخش تحقیقات خاك و آب گزارش کارآموزی موسسه تحقیقات و آموزش كشاورزی،بخش تحقیقات خاك و آب , گزارش کاراموزی موسسه تحقیقات و آموزش كشاورزیبخش تحقیقات خاك و آب , کاراموزی موسسه تحقیقات و آموزش…

  • ترجمه مقاله جبرانسازی دینامیکی توان راکتیو در خطاهای گوناگون در سیستم قدرت

    ترجمه مقاله جبرانسازی دینامیکی توان راکتیو در خطاهای گوناگون در سیستم قدرت ترجمه مقاله جبرانسازی دینامیکی توان راکتیو در خطاهای گوناگون در سیستم قدرت , STATCOM , مبدل منبع ولتاژ (VSC) , مدولاسیون پهنای باند (PWM) , خطای تکفاز به…

  • آمار معاملات و متغیرهای حسابداری شرکت پاکسان در سال 81

    آمار معاملات و متغیرهای حسابداری شرکت پاکسان در سال 81 آمار معاملات و متغیرهای حسابداری شرکت پاکسان در سال 81 , نوسان , نسبت قیمت به سود , سود هر سهم , بالاترین و پایین ترین قیمت , حجم سهام…

  • فونت فارسی

    فونت فارسی فونت فارسی , دانلود فونت فارسی , فونت فارسی , فونت دانلود رفتن به سایت اصلی مجموعه ای از فونت های فارسی

  • پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *